vrijdag 20 juni 2014

wedstrijd zonen 09


Juijj, een nieuw patroon van Zonen 09. altijd fijn.
mooie zak. tof met de ribbelboord aan de mouwen.
deze keer vind ik het nog fijner dan andere keren, omdat er uitdaging achter zit.
het ziet er niet zo heel erg gemakkelijk uit om te maken.
maar met de hulp van  de schoon fotookes en de hele klare uitleg, te doen voor iedereen denk ik.
daar ging ik eens aan beginnen, dacht ik een week geleden.
patroon in huis, check, stof, check.
meestal duurt het dan een maand of twee vooraleer ik er mij echt aanzet.
't was gelijk ook geen weer om een jas te dragen, nog minder weer om binnen te zitten naaien.

ik was er dus nog niet aan begonnen toen Mamasha van Zonen 09 maandag iedereen aanporde.
dat als je aan de wedstrijd wou deelnemen je voor vrijdag 23u.59 de foto's moest opsturen.
Oeps.
toch meedoen aan de wedstrijd dan maar, nu het weer op slag veranderd was?
een dikke trui aan en achter de naaimachine te kruipen?  toch maar iets opsturen voor de wedstrijd?yessss! die adreline heee.

maar waarom wil jij nu meedoen aan een wedstrijd? vroegen mijn kinderen.
wij hebben jassen genoeg. of moeten we die dan ook dragen?
weeral iets gemaakt van mama?, gaan ze vragen op school.
U hoort het, mijn tienerkids hadden het er niet zo op begrepen.

"Om schooone prijzen te kunnen winnen?", probeerde ik... (deels wel natuurlijk, maar ook niet helemaal. er zijn al heel veel mooie inzendingen die de perfectie benaderen.)
"Om voorbereid te zijn als iemand in de les met het patroon opduikt en zegt, dit wil ik maken? "(deels ook, ja, toch.)
"Du-uh. Maar moeten we die dan ook echt draaaagen? Je kunt hem toch gewoon maken?"dixit de kinderen.
"Maar ook en vooral omdat ik het een mooi patroon vind!" Even de ferme uithangen dacht ik.
Kids: "Allez, ok dan, als gij het zegt. Maar alleen als er een kap aan zit."

Dus ging ik aan de slag:
Omdat ik graag wat verander aan een patroon (klinkt dat vertrouwd in de oren, cursistjes?) ,
omdat mijn zoon/dochter een 146 draagt en het patroon maar tot 134 gaat
en omdat als ik wat verander het vandeneerstekeer de moeite moet zijn,
plande ik naast een jongensjas MET kap en ineens een meisjesjas, zonder kap, bovenop.

Genoeg gezeverd, ik ontzeg u de foto's niet.
Het meisjes model werd een Lars zonder velcro (daarvan houden mijn machine en ik niet),
zonder paspels, niet omdat we daar niet van houden maar omdat de stof wat te zwaar was.
De smalle Lars werd wat uitgeschuind naar beneden toe, wat maakte dat de onderrand afgerond moest worden en er een beleg kwam ipv een zoomboord.
Zonder rits omdat die mooie leren knopen al een tijdje lagen te lonken.
Kortom, genen echten Lars niet meer dus. Maar wel met de enige echte uitleg van Zonen 09.

Het jongensmodel werd een Lars meets Ole.
Een Lars met kap en sluiting met drukknopen ipv een rits.
Weeral genen echten Lars, ik ga niet mogen meedoen met de wedstrijd, ik voel de bui al hangen.

Maar laat ik u niet langer wachten. Foto's van slaperige Babette werden getrokken deze ochtend,
voor het laatste examen. Maar ze wou de jas direct aandoen om mee naar school te gaan. #Voor mijn part heb ik nu al gewonnen#

En de foto's van Remi, daarnet na school. "Echt met een een kap, mama? Kus kus knuffel knuffel.
Het mag nog een beetje koud weer blijven hoor. kus kus knuffel knuffel."
En daarvoor doet een mens het toch. xxx.















17 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Haha! nu weet ik het. Tine, jij hebt toch ook ingezonden heeee!

      Verwijderen
  2. Prachtig, vooral de versie van de dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Esther, jouw meisjesversie van de Ole vind ik ook heeel mooi!

      Verwijderen
  3. Valerie !!!! kus kus knuffel knuffel ... krijg ik er nu ook één ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is hier wel de gewoonte om eerst wat tegendraads te doen, en pas als het af is te knuffelen. let maar op, je beurt komt nog :.)))

      Verwijderen
  4. Maar seg, zo ingenieus! Ik zou mezelf maar niet onderschatten als kanshebber! Zo knap! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hooo, dat weet ik niet hoor, zoveel schoon dinges op de Flikr gezien!

      Verwijderen
  5. Amaai!!! Die zijn prachtig!!!



    Statuur.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  6. die kapjas vind ik echt super... die kap is hier ook echt nodig dus een super oplossing....
    ps je boek is leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh die jas van Babette is super! Heel mooi dat zwart en blauw !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig Valerie! Beide jassen heel geslaagd qua stofkeuze en eigen aanpassingen aan het model.
    Het mapje met model Ole heb ik onlangs gekocht maar inderdaad, maar tot maat 134. Misschien kom ik eens tot bij jou om er een 146 van te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen